Tijdens de Conrad Twente Rally, welke werd verreden op zaterdag 20 en zondag 21 oktober, wist VB Rallysport menig tegenslag te overwinnen en de finish te bereiken. Na grote technische problemen op zowel de zaterdag als de zondag werd, met hulp van andere rallyteams, de Ford Fiesta ST150 in de race gehouden. Het team met rijder Martin van Brussel, genavigeerd door Bart Stax, eindigde op een 4e plaats in de klasse RC4 en een 34e positie in het algemeen klassement.
De Conrad Twente Rally is de traditionele afsluiter van het Nederlandse rallyseizoen en wordt verreden rondom Hengelo en omgeving. De wedstrijd staat gekenmerkt als mooi maar listig. Niet in de laatste plaats vanwege de weersomstandigheden, zoals hagel, regen, kou en mist. Dit jaar bestond de wedstrijd uit 6 verschillende proeven, waarvan er 2×2 op zaterdag werden verreden en 3×4 op de zondag. Natuurlijk mocht ook dit jaar de DHL Arena niet ontbreken, welke wederom vele rallyliefhebbers trok. De wedstrijd bestond uit 288 km, waarvan 149 km op snelheid.
Na de dubbele uitvalbeurt in de GTC Rally en de Hellendoorn Rally was het hele team erop gebrand het seizoen op een positieve manier te eindigen, waardoor de primaire focus op het uitrijden van de wedstrijd lag. Met de ondersteuning van sponsor Aangepastebak.nl werd de schade aan de versnellingsbak, opgelopen tijdens de Hellendoorn Rally, verholpen. Het serviceteam wist de Ford Fiesta ST150 weer helemaal in topconditie aan de start te krijgen van deze laatste wedstrijd van het Nederlands Rally Kampioenschap.
Op zaterdagochtend reisden Martin en Bart af richting het Proggiehoes in Beckum voor de documentcontrole, traditioneel vergezeld van koffie en krentewegge. Ondertussen zette het serviceteam koers richting het serviceterrein bij Thales voor de opbouw van de serviceplek en het bestickeren van de rallyauto. In de middag werden 5 van de 6 klassementsproeven door Martin en Bart verkend en op papier gezet. Rijder Martin: “Een aantal proeven ken ik al van eerdere edities. De zaterdagproeven, die we in het donker rijden, zouden wel eens een scherprechter kunnen worden.”
Na een snelle hap bij een bekend fastfoodrestaurant vertrokken Martin en Bart omstreeks 20:05 uur vanaf het serviceterrein met hun Fiesta, voorzien van startnummer 33, voor de 1e boucle van 2 proeven. Bij de start van proef 1 bleek een deelnemer van het parcours te zijn gegaan, waardoor deze proef geneutraliseerd werd. Op de 2e proef zorgden mistbanken ervoor dat de lampenbak meerdere malen niet gebruikt kon worden en het tempo regelmatig omlaag moest. Na een korte hergroepering stonden deze 2 proeven nogmaals op het programma. Op deze proef zorgde niet alleen mist voor slecht zicht maar ook stof, wat bleef hangen op de stukken onverhard. Nadat de stopfinish veilig werd bereikt ging het daarna helemaal fout. Het linker voorwiel kwam los van de auto en de auto kwam tot stilstand op de remschijf. Na een aantal telefoontjes kreeg het serviceteam hulp uit verschillende hoeken en werd provisorisch het wiel weer gemonteerd en werd de rallyauto teruggebracht naar het serviceterrein. Op het serviceterrein werd tot diep in de nacht met man en macht gewerkt om de Ford Fiesta weer klaar te maken voor de herstart op zondagochtend. En met succes.
Na een zeer korte nacht werd eerst de DHL Arena op papier gezet door Martin en Bart. Vervolgens werd de Ford Fiesta opnieuw ter keuring aangeboden en in het parc fermé geplaatst, tot grote opluchting van het hele team. Om 10:01 uur mocht het parc fermé verlaten worden, waarna omstreeks 10:46 uur koers werd gezet richting de 1e boucle van 4 proeven. Na probleemloos de eerste 3 proeven gereden te hebben ging het bij de start van de 4e proef wederom fout, waarbij de rechter aandrijfas afbrak. Mede door het sperdifferentieel kon gelukkig doorgereden worden naar de stopfinish, wat resulteerde in een normtijd. Tijdens de hergroepering werd direct het serviceteam op de hoogte gesteld, waardoor bij aankomst op het serviceterrein direct gestart kon worden met demontage van de aandrijfas. Helaas bleek de aandrijfas in de versnellingsbak afgebroken te zijn, wat het vervangen van de aandrijfas erg moeilijk maakte. Mede door de hulp van het De Garage Rallyteam werd de aandrijfas op tijd vervangen en de Ford Fiesta voor de 2e maal vanuit een uitzichtloze positie toch weer klaargemaakt voor het vervolg van de wedstrijd.
De 2e boucle van 4 proeven werd zowaar zonder problemen verreden. Na een uitgebreide check
tijdens de service werd nog eenmaal koers gezet naar de proef Stepelo voor de laatste boucle van 4 proeven. Onder het genot van een heerlijk herfstzonnetje werden de proeven Stepelo en Bentelo
zonder problemen verreden. Echter op de 1 na laatste proef bij Zeldam ging het wederom mis toen
bij het afkomen van het onverhard het rechter voorwiel hard de rand van het asfalt raakte en een
heftige onbalans veroorzaakte. Na enkele bochten en kort overleg werd besloten toch door te rijden tot de stopfinish. Daar bleek dat er een stuk uit de lichtmetalen velg was gebroken, waardoor de equipe het wiel moest vervangen. Hierna werd koers gezet naar de DHL Arena voor de allerlaatste proef van de wedstrijd. Ondanks een klein probleem met de remmen werd de proef uitgereden, wat in de auto voor een enorme ontlading zorgde. Hoewel een goede klassering na de problemen op zaterdag er niet meer in zat, eindigde het team als 34e in het algemeen klassement en op 4e plek in de klasse RC4 en werden belangrijke punten gehaald voor het Junior Rally Kampioenschap voor navigatoren.
Navigator Bart: “Ondanks dat het op het moment zelf niet leuk was toen er dingen mis gingen, is dit
zo’n rally die je nooit meer vergeet. Maar om met hulp van vele vrienden alsnog de finish te halen is
fantastisch!”
Rijder Martin: “Er was hard gewerkt om de Fiesta weer klaar te krijgen voor deze wedstrijd en er was ons alles aan gelegen om hier de finish te halen, mede omdat we hier vorig jaar ook al waren
uitgevallen. Toen het linker voorwiel afbrak ging ik uit van het ergste. Nadat ook nog de aandrijfas
brak, zakte de moed mij in de schoenen. Ik kan ons serviceteam en alle anderen die ons hebben
geholpen niet genoeg bedanken! Het bereiken van de finish voelt als een overwinning en maakte de nodige emoties bij mij los.”
Nu het rallyseizoen 2018 erop zit, is ook het eindklassement van het Nederlands Rally
Kampioenschap bekend gemaakt. Met trots kunnen we u de volgende eindstanden melden:
- Martin en Bart: 1e in het Nederlands Rally Kampioenschap – klasse RC4
- Bart: 2e in het Junior Rally Kampioenschap – navigatoren
- Martin: 6e in Nederlands Rally Kampioenschap – algemeen klassement
- Bart: 8e in het Nederlands Rally Kampioenschap – algemeen klassemen
Het team wil haar sponsoren Mampaey Installatiebedrijven, Detech Ingenieursbureau,
Helweg ICT Services, Aangepastebak.nl, NB Consultancy, KAN Reclame, ED Management,
A2 Dienstverlening, De Garage Meppel en het serviceteam hartelijk bedanken voor de
ondersteuning.
Hou de website www.vbrallysport.nl in de gaten voor het laatste nieuws, onboards en foto’s van de
Conrad Twente Rally en volg ons op Twitter via @VB_Rallysport.