Terugkeer VB Rallysport met up’s en down’s

      Reacties uitgeschakeld voor Terugkeer VB Rallysport met up’s en down’s

In 2022 heeft VB Rallysport zijn comeback gemaakt op de Nederlandse rallypaden met wisselend succes. In juni werd de Prima-ACON Vechtdalrally verreden, waar een keurige 36e plaats algemeen en een prachtige 1e plaats in de klasse NC4 werd behaald. In oktober nam het rallyteam deel aan de ROCAR-TECH Twente Rally, waar helaas gestopt moest worden na een kapotte aandrijfas.

Prima-ACON Vechtdalrally

De Vechtdalrally is voor rijder Martin zijn thuiswedstrijd. Na een aantal jaren afwezigheid vanwege vaderschap en de coronapandemie was het dan ook een logische stap dat hij zijn comeback zou maken tijdens deze rally. Na een aantal rally’s bij andere rijders werd vaste navigator Bart weer bereid gevonden om Martin te begeleiden. De wedstrijd bestond uit 5 proeven, welke tweemaal werden verreden, met een totaal van 222 km, waarvan 126 km op snelheid. Na de slopende wedstrijd in 2018 rondom Hengelo werd de witte Ford Fiesta ST150 flink onder handen genomen door het team, waardoor deze er weer in topconditie bij stond voor dit evenement.

Op de vroege zaterdagochtend reisde het team af richting Hardenberg en werden de 5 proeven door Martin en Bart verkend en op papier gezet. Mede door de warme weersvoorspelling en de vele onverharde kilometers beloofde het een uitputtingsstrijd te worden. Het doel was helder: ritme opdoen, alles heel houden én plezier maken.

Na de laatste checks vertrokken Martin en Bart omstreeks 13:58 uur vanaf het serviceterrein voor de 1e boucle richting Ommen, voorzien van startnummer 61 op de Ford Fiesta ST150. De eerste 2 proeven waren nieuw en gekenmerkt door veel onverhard en er werden dan ook geen risico’s genomen. Het vertrouwen in de auto en in elkaar was al snel weer op het niveau van 2018 en met vertrouwen werd koers gezet naar de bekende proeven 3, 4 en proef 5: de rondkoers. Helaas werd zowel proef 3 als 4 geneutraliseerd waardoor het team lang had moeten wachten. Na de rondkoers, waar een leuke inhaalactie met een Peugeot 206 plaatsvond, werd de rallyauto vakkundig nagekeken en afgetankt door het serviceteam.

Kort na 18:00 uur konden Martin en Bart weer onderweg voor de 2e boucle van 5 proeven. Zonder grote risico’s te nemen werd het tempo opgeschroefd, wat proef Radewijk resulteerde in een mooie 34e tijd, waarmee Martin en Bart sneller waren dan een aantal, op papier, snellere auto’s. Na een laatste keer over het industrieterrein in Hardenberg zette Martin en Bart de witte Ford Fiesta ST150 moe, bezweet maar voldaan in het parc ferme. Tijdens de prijsuitreiking bleek dat er een fout was gemaakt in de klasse-indeling van de winnaar van de NC4-klasse, waardoor Martin en Bart de beker in ontvangst mochten nemen voor de overwinning, wat enthousiast werd gevierd met een champagne-douche.

ROCAR-TECH Twente Rally
Na de succesvol verlopen Vechtdalrally werd ervoor gekozen om te starten in de seizoensafsluiter rondom Hengelo. Het team van VB Rallysport stond in de afgelopen jaren al meerdere malen aan de start maar werd in het verleden regelmatig geplaagd door pech. Dit jaar bestond de wedstrijd uit 15 klassementsproeven, waarvan 4 op zaterdagavond en 11 op de zondag met een totaal aantal kilometers van 284, waarvan 156 km op snelheid.

Vol goede moed vertrok het team zaterdag in alle vroegte richting Hengelo, waar het serviceteam zorgde voor de opbouw van de serviceplek en het keuren van de Ford Fiësta. Bart en Martin verzamelden zich bij ’t Proggiehuus voor de documentencontrole en de traditionele plak krentewegge, waarna koers werd gezet naar de klassementsproeven voor de verkenning. De vele regen in de voorgaande dagen maakte dat de proeven er zeer glad bij lagen en dit werd dan ook vakkundig verwerkt in de pacenotes. Gezamenlijk werd een duidelijk doel vastgesteld: zaterdagavond overleven en dan zondag de strijd aangaan in de klasse NC4.

Nadat de rallyauto was goedgekeurd, alle proeven op papier stonden en de inwendige mens was verzorgd, vertrokken Martin en Bart om 21:18 uur richting Zeldam voor 2×2 proeven, afgewisseld met een regroup. De verraderlijke omstandigheden zorgden ervoor dat zowel de 1e proef werd geneutraliseerd. Op de 2e proef maakte het team zelf kennis met omstandigheden en werd zonder grote risico’s te nemen de finish bereikt. De omstandigheden op de 3e proef waren nóg lastiger, waardoor rijder Martin meerdere maken de controle over zijn Ford Fiësta leek te verliezen. Met het zweet op het voorhoofd werd toch zonder kleerscheuren de finish behaald en werd na de neutralisatie van de 4e proef koers gezet naar het parc ferme. Na een blik op de tijden bleek dat VB Rallysport niet het enige team was die geen risico’s hadden genomen en vond het team zich terug op de 52e plek in het algemeen klassement en een 3e plek in de klasse NC4.

Na een goede maar korte nacht werd het team verwelkomd door een heerlijk najaarszonnetje, wat de omstandigheden op de proeven zeker ten goede zou komen. Nadat de industrieterrein-proef was verkend, werd de Ford Fiësta omstreeks 10:40 uur uit het parc ferme gehaald. Op het serviceterrein werd de lampenbak gedemonteerd, andere banden gemonteerd en een laatste check uitgevoerd, waarna Martin en Bart vertrokken voor de 1e boucle van 4 proeven.

Helaas bleek bij de start van de 5e proef dat zowel proef 5 als 6 werden geneutraliseerd. Aangekomen bij de 7e proef was het team erop gebrand om een goede tijd op de 7e proef neer te zetten. Helaas sloeg de pechduivel direct bij de start al toe: een aandrijfas begaf het waardoor het team langzaam zijn weg moest vervolgen. Dit zorgde voor een déja-vu-moment bij rijder en navigator want ook in 2018 gebeurde dit, in dezelfde wedstrijd! Op de service bleek inderdaad de rechter aandrijfas in de versnellingsbak afgebroken te zijn en werd, op advies van het serviceteam, de handdoek in de ring gegooid. Hoewel het gevoel van teleurstelling overheerste, durfde Martin en Bart al snel weer na te denken over een revanche in 2023.

Tijdens de winterstop zal de versnellingsbak geheel worden nagekeken en zal er een structurele oplossing voor het aandrijfassen-probleem worden gezocht zodat de witte Ford Fiësta ST150 zijn reputatie als zeer betrouwbare rallyauto weer kan waarmaken in 2023.