Tijdens de ELE Rally, welke werd verreden op vrijdag 2 en zaterdag 3 juni, is het VB Rallysport niet gelukt om de finish te behalen. De equipe, met achter het stuur Martin van Brussel en Bart Stax op de navigatorstoel, kenden een goede start van de wedstrijd. Echter gooide een probleem met een aandrijfas roet in het eten, waardoor de Ford Fiesta ST150 al op de 3e klassementsproef aan de kant gezet moest worden. Op dat moment stond het team op de 1e plaats van de klasse NC4.
Het evenement telde ook dit jaar mee voor verschillende kampioenschappen, waaronder het Open Nederlands Rally Kampioenschap en het Nederlands Rally Kampioenschap, waarvoor VB Rallysport zich ook dit jaar weer heeft ingeschreven. Na hun vroegtijdige uitvalbeurt tijdens de Twente Rally in oktober 2022 werd deze wedstrijd aangegrepen om revanche te nemen. De wedstrijd bestond dit jaar uit 15 klassementsproeven, verreden rondom Wintelre, Oirschot, Sint-Oedenrode, Asten/Lierop en Son, met in totaal ruim 600 kilometer, waarvan bijna 180 kilometer op snelheid.
Tijdens de winterstop heeft het serviceteam de rallyauto flink onder handen genomen om de auto weer op punt te zetten na de problemen tijdens het laatste evenement. Na het doorvoeren van enkele technische verbeteringen en een goede test kort voor de wedstrijd werd op donderdagmiddag koers gezet richting Eindhoven voor de uitreiking van het routeboek, waarna de verkenning van 3 verschillende klassementsproeven op het programma stond. Rijder Martin: “Het zijn mooie maar pittige proeven, mede vanwege het vele onverhard. Het is zaak om op de vrijdag uit de problemen te blijven en zaterdag eventueel een tandje erbij te schakelen.”
Omstreeks 19:34 uur verliet de equipe, met startnummer 59 op de zijruiten van de Ford Fiesta, het serviceterrein richting de ceremoniële start in het centrum van Son, waarna koers werd gezet richting Asten en Lierop voor de eerste 2 proeven van de avond. De 1e proef lag er verraderlijk glad bij, wat ervoor zorgde dat het juiste ritme en vertrouwen niet direct werd gevonden. Op de 2e proef kwam het vertrouwen en daarmee de snelheid terug en werd de verloren tijd op de concurrentie in de klasse NC4 meer dan goedgemaakt.
Na een korte hergroepering werd de auto nagekeken door het serviceteam, waarna vol zelfvertrouwen nogmaals koers werd gezet richting Asten en Lierop voor een herhaling van de 2 proeven van eerder die avond, echter dit keer geheel in het donker. Er werd daarom gekozen voor een iets meer behouden rijstijl. Helaas ging het halverwege de 3e proef mis op een stuk onverhard. In de remzone voor een haakse bocht waren flinke kuilen ontstaan, wat zorgde voor een bumpy ride voor rijder en navigator. Toen Martin in de bocht op het gas ging klonk er een onheilspellend geratel, gevolgd door hard gebonk en werd de Fiesta direct aan de kant gezet.
Na een korte inspectie bleek de rechter aandrijfas uit elkaar geschoten te zijn. Met hulp van een collega-rallyteam werd de rallyauto opgehaald en naar het serviceterrein overgebracht, waar de schade uitgebreid is bekeken. Helaas bleek al snel dat herstarten op de zaterdag niet mogelijk was.
Rijder Martin: “Ik ben enorm teleurgesteld dat we wederom zijn uitgevallen met technische problemen maar we houden moed en ik kijk nu al uit naar de volgende wedstrijd.”
Navigator Bart: “Heel jammer dat we de proeven van zaterdag niet op snelheid hebben kunnen rijden, des te meer zijn we nu gebrand op revanche!”
Het team wil haar sponsoren Helweg ICT Services, Hanze IT, Aangepastebak.nl, NB Consultancy,
KAN Reclame, ED Management, A2 Dienstverlening, De Garage Meppel en het serviceteam onder leiding van Terry Hinsen hartelijk bedanken voor de ondersteuning.
Hou www.vbrallysport.nl in de gaten voor het laatste nieuws, foto’s en onboards van de van de ELE Rally en volg ons op Twitter via @VB_Rallysport.