Tijdens de Unica Schutte ICT Hellendoornrally, welke werd verreden op 18 en 19 september, is het VB Rallysport helaas niet gelukt om het finishpodium te halen. In deze lange en zware tweedaagse wedstrijd, hebben rijder Martin van Brussel uit Meppel, voor deze gelegenheid genavigeerd door Martin Nortier uit Capelle a/d IJssel, de oranje Nissan Micra met technische problemen vroegtijdig aan de kant moeten zetten.
Deze 34e editie van het evenement stond voor rijder Martin in het teken van sportieve revanche nemen op de onfortuinlijke uitval tijdens het evenement in 2012, wat resulteerde in het einde van de Peugeot 205 GTI. Het doel was dan ook helder: de finish halen én zo hoog mogelijk eindigen in de klasse RC4. Na een prima seizoensverloop met tweemaal een 4e plaats in de klasse in Putten en Hardenberg werden dan ook alle pijlen gericht op een podiumplaats. Vaste navigatrice Anique Dufour moest deelname aan deze wedstrijd aan zich voorbij laten gaan, waarna er al snel een vervanger werd gevonden in de zeer ervaren navigator Martin Nortier. Het tweedaagse evenement bestond uit acht verschillende klassementsproeven rondom Hellendoorn, welke tweemaal gereden moesten worden, met een totaal van bijna 500 kilometer, waarvan 187 kilometer op snelheid.
Donderdagavond vond de documentencontrole plaats, waarna Martin en Martin de eerste klassementsproeven hebben verkend. De vrijdag stond in het teken van het verkennen van de overige proeven en de technische keuring, waarna beide heren, voorzien van startnummer 64, om 19:30 uur aan hun natte avontuur in het donker begonnen. Na twee omlopen van 3 klassementsproeven werd de Nissan Micra weer veilig in het parc fermé geplaatst en stond het team op een respectabele 50e positie algemeen en een 3e plek in de klasse RC4. Rijder Martin na de eerste 6 proeven: “Op de eerste proef had ik totaal geen vertrouwen in de grip en de remmen in deze natte omstandigheden maar gaandeweg ging het steeds beter. Het onverhard op de proeven daarna lag er slecht bij maar we zijn er prima doorgekomen. We zijn behouden gestart en zullen morgen een tandje er bij doen.”
Na een korte nacht maakte het team zich op voor de tweede wedstrijddag, welke van start ging met de proeven Notter en Hellendoorn. De regen van de avond ervoor was weggetrokken en het team stond dan ook te trappelen van ongeduld om de Nissan Micra de sporen te geven. Echter al na een paar bochten op de eerste proef sloeg de pechduivel toe: de motor sloeg af en wilde met geen mogelijkheid weer starten. Na verschillende controles te hebben gedaan startte de auto na 10 minuten wonderbaarlijk weer en werd na het bereiken van de finish haastig koers gezet naar de volgende klassementsproef. Aangekomen bij de start sloeg de motor echter weer af en de symptomen wezen op een koelingsprobleem. Desondanks lukte het beide Martin’s om toch te starten maar na enkele bochten werd besloten om de auto aan de kant te zetten om eventuele verdere schade te voorkomen. Navigator Martin: “Het vroege uitvallen was een flinke domper. Tot aan dat moment heeft Martin zijn potentie als rijder en die van de rallyauto laten zien op de listige vrijdagavondproeven. Zaterdag wilden we er echt voor gaan en er had zeker een mooi resultaat ingezeten, maar helaas mocht dat niet zo zijn.”
Het team wil haar sponsoren ED Management, KAN Reclame, WeProveIT, Autobedrijf Johan de Vries, Timmer Automobielen, Koolen ABC en het serviceteam van De Garage Rallyteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.
Hou de website www.vbrallysport.nl in de gaten voor het laatste nieuws, foto’s van de Unica Schutte ICT Hellendoornrally en volg ons op Twitter via @VB_Rallysport.