Tijdens de Eurol Hellendoorn Rally, welke werd verreden op vrijdag 14 en zaterdag 15 september, zag VB Rallysport hun deelname aan deze rallyklassieker vroegtijdig eindigen. Na een behouden start van de wedstrijd in het donker op de vrijdagavond wisten rijder Martin van Brussel en navigator Bart Stax het tempo op de zaterdag aanzienlijk op te voeren, totdat op de 10e klassementsproef een kapotte aandrijfas van hun Ford Fiesta ST150 roet in het eten gooide.
De Eurol Hellendoorn Rally doet het hart van menig rallyliefhebber sneller kloppen want de wedstrijd staat altijd garant voor spektakel, uitdagende proeven en een mooi deelnemersveld, zo ook dit jaar. Het evenement bestond uit 7 verschillende klassementsproeven, waaronder bekende proeven als Notter, Hankate en Den Ham, en werd verreden over 2 dagen met respectievelijk 5 proeven op de vrijdagavond en nog eens 10 proeven op de zaterdag. Van het totale aantal van 423 km moesten er 158 km op snelheid verreden worden.
Na het onfortuinlijke uitstapje tijdens de GTC Rally in juli werd er door het hele team hard gewerkt om de rallyauto weer in topconditie te krijgen, waarbij niets aan het toeval werd overgelaten. Naast een nieuwe bumper werd ook de voorwielophanging flink onder handen genomen en werden veel onderdelen preventief vervangen. De doelstellingen waren bij aanvang van de wedstrijd dan ook duidelijk: het vertrouwen weer opbouwen, plezier maken en… finishen. Met name rijder Martin was gebrand op dit laatste doel omdat hij tijdens zijn vorige deelnames aan dit evenement in 2012 en 2015 de finish niet wist te bereiken.
Hoewel de wedstrijd pas vrijdag begon, ontmoetten Martin en Bart elkaar donderdagavond al voor de documentcontrole, waarna de eerste 2 proeven verkend mochten worden. Op vrijdagochtend vervolgden de heren het verkennen van de overige klassementsproeven, terwijl het serviceteam de Ford Fiesta voorzagen van de nodige bestickering en gereed maakten voor de technische keuring.
Rijder Martin: “De meeste proeven komen mij bekend voor van eerdere edities maar dat betekent niet dat het een gemakkelijke wedstrijd wordt. Ik kijk met name uit naar het onverhard op proef Mageleresch, waar ik goeie herinneringen aan heb, en proef Ypelo, welke ik tot nu toe nog nooit heb gereden. Ik hoop dat we zaterdag in de top 30 terug te vinden zijn.”
Omstreeks 19:40 uur reden Martin en Bart hun Ford Fiesta ST150, voorzien van startnummer 40 op de ramen, over het startpodium en zette koers richting de eerste 2 proeven rondom Notter en Holten. Hoewel het begin nog een beetje onwennig was, werden beide proeven zonder problemen afgewerkt, waarna het tijd was voor het 1e servicemoment. Tijdens de 2e boucle, waarbij deze 2 proeven in het donker werden herhaald, had de equipe even een schrikmomentje toen de auto op het onverhard in Notter uitbrak en achterstevoren tot stilstand kwam, wat gelukkig alleen tijdverlies tot gevolg had. Na ook de 2e service stond nog eenmaal de proef bij Notter op het programma, welke voorzichtig werd afgewerkt, waarna de rallyauto kort na middennacht veilig in het parc fermé werd gezet en de equipe de 1e wedstrijddag afsloot als 42e in het algemeen klassement en 5e in de klasse RC4.
Na een korte maar goede nachtrust vertrok het hele team op zaterdagochtend weer richting Nijverdal, waarna Martin en Bart omstreeks 09:40 uur het parc fermé mochten verlaten voor een 45-minuten servicemoment. Daarna werd koers gezet voor de 1e boucle van 3 proeven rondom Damsholte, Hankate en Den Ham. Dat Martin zich meer thuis voelde in lichte omstandigheden dan in het donker bleek wel uit de tijden die werden neergezet. Vanaf proef 7 begon de betrouwbare Fiesta echter vreemde bijgeluiden te maken tijdens het schakelen maar dit weerhield de equipe niet van mooie doorkomsten op het onverhard van klassementsproef Mageleresch. Tijdens de daaropvolgende service werd alles op alles gezet om de oorzaak van het probleem boven water te krijgen maar tevergeefs. Na overleg werd besloten om toch door te rijden en te proberen de auto heelhuids over de finish te brengen. Helaas kwam aan deze dappere poging op klassementsproef 10 toch een einde. Na een ruime hairpin aan het begin van de proef klonk er een knal en volgde een ratelend geluid vanuit de aandrijflijn en werd de Ford Fiesta snel aan de kant gezet, waarmee opnieuw belangrijke punten voor het Nederlands Rally Kampioenschap verloren gingen.
Navigator Bart: “Wat baal ik hier gruwelijk van! Zeker met het oog op mijn 1e positie in het Junior Rallykampioenschap hadden we de punten na onze uitvalbeurt tijdens de GTC Rally hard nodig. Helaas zak ik nu waarschijnlijk terug naar de 2e plaats, maar we gaan er alles aan doen om na de laatste wedstrijd in Hengelo weer bovenaan te staan.”
Rijder Martin: “Ik ben ontzettend teleurgesteld! De auto reed fantastisch en het plezier en vertrouwen was weer helemaal terug. Driemaal is blijkbaar toch niet altijd scheepsrecht maar we gaan ons best doen om er toch weer bij te zijn tijdens de afsluitende wedstrijd in Hengelo op 20 en 21 oktober.”
Het team wil haar sponsoren Mampaey Installatiebedrijven, Detech Ingenieursbureau,
Helweg ICT Services, Aangepastebak.nl, NB Consultancy, KAN Reclame, ED Management,
A2 Dienstverlening, De Garage Meppel en het serviceteam hartelijk bedanken voor de ondersteuning.
Hou de website www.vbrallysport.nl in de gaten voor het laatste nieuws, onboards en foto’s van de Eurol Hellendoorn Rally en volg ons op Twitter via @VB_Rallysport.